Post navigation

Прослуховування учнів класів сольного співу

01 вересня 2013 року

 

Методичні поради та побажання

викладачам шкіл естетичного виховання за підсумками прослуховувань класів сольного співу.

 

   У прослуховуваннях взяли участь учні всіх шкіл Харкова та Харківської області, в яких є класи сольного співу (академічного, народного, естрадного). 

 

    У роботі з учнями класу академічного вокалу необхідно:

 

  • використовувати як фальцетну манеру звукоутворення, так і грудну, які повинні взаємодоповнювати одна одну, що дозволить вирішувати основну задачу сучасної вокально-технічної підготовки – розвиток усіх регістрів дитячого голосу. Це у подальшому дозволить плавно і безболісно, вже після мутації, перейти до дорослої манери звукоутворення – з повноцінним нижнім диханням, з грудним місцем звуку та більш активним місцем відлуння в головних резонаторах;
  • при виборі репертуару необхідно в першу чергу враховувати корисність твору для виконавця і те, наскільки повноцінно функціонуватиме його голосовий апарат;
  • при плануванні навчального репертуару слід враховувати вік, фізичні, голосові та емоційні особливості учня, його здібності і вокальне «вміння»;
  • працювати над правильним співочим диханням (його формуванням та розподілом);
  • працювати над зняттям зайвого напору видиху, що часто призводить до форсованого звучання;
  • правильно підбирати тональність для виявлення найкращих тембральних якостей голосу;
  • працювати над правильною поставою, правильним положенням голови, звільненням м’язів обличчя, шиї, рук тому, що це не тільки впливає на культуру звуку, а й на загальну зовнішню естетику виконавця;
  • контролювати рухи рук (їх пластика повинна відповідати змісту та характеру твору);
  • у роботі над чіткою дикцією використовувати спеціальні вправи, скоромовки тощо.

    У роботі з учнями класу естрадного вокалу на додаток до всього вище викладеного необхідно:

  • обов’язкова наявність технічної бази – апаратури (підсилювач, дві колонки, мікшерний пульт, мікрофони з шнурами, відтворювач фонограм, що дозволяє міняти тональності);
  • наявність великого приміщення, яке добре провітрюється, з дзеркалами для роботи з мікрофоном;
  • навчати співу в мікрофон здібних учнів, які вже мають певні вокально-технічні навички;
  • якісні фонограми, добре зведені, з природним звучанням інструментів, цікавим аранжуванням (професійні).

    Особливу увагу під час роботи у жанрі естрадного вокалу слід приділяти роботі над звуковеденням – legato, вихованню смаку, волі, характеру. Для зміцнення вокальної техніки потрібно використовувати академічні розспівування та вокалізи.

    При підборі репертуарних творів необхідно враховувати, що поєднування академічного та естрадного репертуару можливе в молодшому, частково у середньому шкільному віці, але у старшому віці – бажано працювати в одному напрямку – або академічному, або естрадному.

   Слід відмітити, що обласні школи естетичного виховання мали більше саме технічних можливостей для роботи в класі естрадного вокалу. При прослуховуванні учнів це відбилося таким чином: у міських школах кількість учнів академічного вокалу в середньому вдвічі перевищувала кількість учнів естрадного вокалу, а в обласних школах навпаки – 46 учнів естрадного вокалу і тільки 29 учнів академічного вокалу.