Post navigation

Семінар викладачів класу музично-теоретичних дисциплін

Педпрацівники класу музично-теоретичних дисциплін та композиції завершили програму семінарських занять

 

DSC_2343-min   31 березня поточного року було проведено чергове семінарське заняття методичного об’єднання педагогічних працівників класу музично-теоретичних дисциплін та композиції, яке завершило цикл семінарів для педагогів-теоретиків шкіл естетичного виховання області, запланованих ОНМЦПК на 2014-2015 навчальний рік.

 

Детальна розмова про написання диктантів

 

   Чисельна аудиторія викладачів відділів музично-теоретичних дисциплін, які представляли більшість початкових спеціалізованих навчальних мистецьких закладів Харкова та Харківської області, цього разу зібралася у Харківській дитячій школі мистецтв № 6.

 

   Місце проведення заходу було обрано організаторами не випадково, бо у переліку питань, підготовлених до розгляду, значилась доповідь членів колективу ДШМ №6 про методичні напрацювання з предмету сольфеджіо.

 

DSC_2362-min  Олександр Масло (нині директор ДМШ №5 ім. М.А. Римського-Корсакова, а у недавньому минулому – заступник директора ДМШ №6 та викладач відділу музично-теоретичних дисциплін) і завідувач цим відділом Надія Рогачевська є авторами «Посібника-практикума з підготовки до написання диктантів та читання з листа». Саме ця робота відзначена була журі останнього обласного конкурсу методичних робіт викладачів шкіл есетичного виховання, а її автори визнані переможцями конкурсу.

 

   У ході семінарського заняття вони детально ознайомили колег з інших шкіл зі своїми напрацюваннями, поділилися досвідом, накопиченим за довгі роки педагогічної діяльності.

 

   «Інтонаційно-слухові вправи розглядаються у посібнику як методичний підхід до написання музичного диктанту, що є одним  з найважливіших розділів музичної дисципліни – сольфеджіо, – наголосив Олександр Масло, розпочинаючи знайомство учасників семінару зі змістом посібника. – Музичний диктант має велике значення у всебічному розвитку музичного слуху учнів».

 

   Він зазначив, що навчити дітей писати диктант ізольовано від усіх складових сольфеджіо неможливо. Цю роботу треба проводити у тісному зв’язку з сольфеджуванням і визначенням за допомогою слуху тих або інших складових музики. Перевіреним інструментом, що сприяє вирішенню цього завдання, є використання на уроках різноманітних інтонаційно-слухових вправ. Саме про них йдеться в основних розділах методичного посібника, де розглядаються вправи для I-IV та V-VIII класів музичних шкіл та музичних відділень шкіл мистецтв, що підібрані у відповідності до існуючих програмних вимог.

 

   Теоретичні положення доповіді, що звучала на семінарі, ілюструвалися конкретними вправами, які зазвичай використовують викладачі відділу музично-теоретичних дисциплін ДШМ №6 під час занять.  Учні 2-го, 5-го та 6-го класів Ілля Ромасько, Владислав Дрібноход, Ганна Омельченко, Катерина Білоконь, Євген Пилагін, Єгор Голицін, Анастачія Кригіна, Ірина Христенко та викладач Надія Рогачевська продемонстрували, яким чином вони виконують їх у процесі навчання.

 

DSC_2378-min   «Термін «сольфеджіо» переводиться як спів по нотах. Тож на уроках з цього предмету дуже важливо багато співати, причому чисто, красиво, виразно, – поділилася своєю точкою зору Надія Рогачевська. – Підібраний музичний матеріал має розглядатися не як вправи, а скоріше як невеличкі виразні п’єси. Саме такий підхід ми з колегами використовуємо у своїй практичній діяльності. У підготовленій збірці зібрані вправи, які апробовані у процесі навчання і дають певні позитивні результати».

 

   Слід зазначити, що Надія Іванівна предметно займається  темою роботи над диктантами протягом тривалого часу. Її перша методична робота, присвячена цій тематиці, вийшла у 2011 році (у ній розглядались питання роботи над диктантами у молодших класах музичних відділень). Останній посібник-практикум, підготовлений у творчому тандемі з Олександром Масло, став логічним продовженням розпочатих раніше досліджень.

 

Актуально, цікаво та корисно

 

   Доповідь авторів методичної розробки та показ, зроблений їх учнями, викликали зацікавленість та схвальну оцінку колег.

 

   Світлана Рудакова, викладач вищої категорії ДМШ №13 ім. М.Т. Коляди, наголосила на актуальності теми. «Навчити дітей писати диктанти – це не проста справа. Те, що зробили наші колеги, які систематизували матеріал, гідно похвали, це колосальна робота. Було цікаво і корисно познайомитися з їхніми підходами».

 

   «Дуже гарне враження справила і доповідь викладачів, і показ учнів, – зауважила Маргарита Кочарян, викладач-методист вищої категорії, завідувач відділу музично-теоретичних дисциплін ДМШ №1 ім. Л.В. Бетховена. – Диктант – це складна синтетична форма перевірки знань учнів, своєрідна квінтесенція, що ґрунтується на всіх інших формах роботи, які використовуються на уроках сольфеджіо. Звернення до цієї теми авторів методичної роботи дуже своєчасно, бо ми є свідками певного зниження уваги до ролі диктанту на догоду творчим формам. Тож побачити приклад копіткої роботи над інтонацією, відслідкувати логічно і послідовно підібраний ланцюжок інтонаційних вправ на різних етапах навчання – це надзвичайно корисно. Вважаю, що кожен з нас зможе з користю використати запропонований досвід, запровадивши певні елементи на власних уроках».

 

DSC_2331-min   Методист обласного центру Жанна Борисевич зауважила: «Ще напередодні семінару багато викладачів музично-теоретичних дисциплін цікавились можливістю використання напрацювань викладачів ДШМ №6, тож користь від детального знайомства з досвідом тонкої цікавої роботи над правильною інтонацією і результатами цих підходів – очевидна. Гарне враження справила робота дітей під час творчого показу. Їх вдалий виступ, чудове інтонування, впевнені відповіді – краще свідчення ефективності методів, що використовуються у практиці викладання сольфеджіо у цьому навчальному закладі».

 

Не менш важливі поточні справи

 

   Тематика семінарського заняття не вичерпувалась розглядом методичної доповіді.
Увазі учасників семінару був запропонований огляд останніх надходжень з музичної літератури, яка адресована викладачам та учням музичних відділень. З цікавими новинками присутніх ознайомила методист Центру Жанна Борисевич.

   Крім того, Жанна Вікторівна проінформувала колег про результати нещодавно проведених обласних олімпіад з сольфеджіо та музичної літератури. Всебічний аналіз результатів цих важливих заходів, що є віддзеркаленням плідної роботи педагогів та їх вихованців, дозволив зосередити увагу аудиторії не лише на здобутках, але й на найбільш типових помилках, допущених учнями у ході цих творчих змагань.

 

   Зроблений змістовний екскурс у багаторічну історію олімпіад ще раз підтвердив їх затребуваність. Було окреслено основні вимоги та особливості майбутніх олімпіад, які вже плануються Центром на 2015-2016 навчальний рік.

 

   Відбулось вручення дипломів лауреатів та дипломантів обласних олімпіад з сольфеджіо та музичної літератури.