Навигация по записям

Обласний конкурс вокального мистецтва «Дзвінкі голоси»

22 березня 2016

 

IMG_0325   20 березня поточного року майже 200 учнів класу сольного співу шкіл естетичного виховання Харківщини віком з 7 до 17 років демонстрували свою майстерність, змагаючись за право стати переможцями популярного статусного конкурсу, що для вокалістів Харківщини традиційно організовує і проводить ОНМЦПК за підтримки Департаменту культури і туризму Харківської облдержадміністрації. 

 

НОМЕР ОДИН У РЕЙТИНГУ ВОКАЛЬНИХ КОНКУРСІВ

 

  З роками змінюються формати конкурсу та місця його проведення, долучаються нові учасники, але він незмінно залишаться конкурсом №1 у рейтингу вокальних творчих змагань серед учнів класів класичного та естрадного сольного співу шкіл естетичного виховання нашого краю.

 

   Конкурс проводиться з метою пошуку та заохочення талановитих дітей, зростання виконавської майстерності юних вокалістів, підтримки педагогічної творчої ініціативи, розповсюдження кращого педагогічного досвіду та методичних напрацювань у викладанні сольного співу. Цього року його перший (шкільний відбірковий) етап пройшов у мистецьких навчальних закладах до 1 березня, а конкурсні прослухування другого етапу були призначені на третю неділю березня. Місцем проведення були обрані Харківське музичне училище ім. Б.М. Лятошинського та Харківська дитяча музична школа № 10.

 

   Характеризуючи цю мистецьку подію директор обласного навчально-методичного центру підвищення кваліфікації працівників культосвітніх закладів Тамара Самоварова зазначила: «Конкурс, перш за все, має методичне спрямування. Він дозволяє нам визначити рівень роботи викладачів-вокалістів, дізнатися про кращий педагогічний досвід, показує сильні і слабкі сторони, слугує основою для визначення стратегії розвитку методичної роботи Центру з цією категорією педпрацівників. І звичайно, це добра нагода для учнів продемонструвати власні успіхи, адже всі діти люблять і хочуть виступати, їм потрібна сцена».

 

   До речі, широке представництво шкіл естетичного виховання стало однією з особливостей конкурсу «Дзвінки голоси». Його організатори згадують, що у порівнянні з недалеким минулим учні шкіл естетичного виховання з райцентрів сьогодні складають серйозну конкуренцію харків’янам, що не може не радувати.

 

ГОЛОВНА ВИМОГА — ПРОФЕСІОНАЛІЗМ

 

  Впродовж поточного навчального року у спеціалізованих мистецьких навчальних закладах особлива увага звернена на академічні засади у навчанні. Тож конкурсні вимоги до виконавців зазнали змін і віддзеркалювали головну методичну тему, обрану Центром.

 

IMG_0170   «Від конкурсу до конкурсу вдосконалюються програмні вимоги для учасників, — наголосила член журі, доцент кафедри музичного мистецтва, естради та джазу ХНУМ ім. І.П. Котляревського, кандидат мистецтвознавства Наталія Дрожжина.Кожного разу результати прослуховувань глибоко аналізуються, ми, як члени журі, привертаємо увагу до недоліків методичного характеру, надаємо спеціальні рекомендації.

 

  Так, останнім часом виказувались побажання щодо зміни акцентів у класах естрадного співу стосовно використання живого акомпанементу і фонограм. Щоб чисто інтонувати, вокаліст має слухати інструментальний звук. Спільна робота з концертмейстером ефективно розвиває учнів. Тому до конкурсної програми у конкурсантів естрадного співу внесено виконання одного з творів у супроводі фортепіано. Сьогодні ми впевнимося, наскільки це рішення правильне та наскільки педагоги справляються з поставленими раніше методичними завданнями».

 

   Завідувачка відділом музичного мистецтва естради Харківського музичного училища ім. Б.М. Лятошинського Лілія Іванова позитивно оцінила завдання, запропоновані конкурсантам, які мали виконувати пісні з фільмів, мультфільму або пісні чи арії з мюзиклів та українські пісні за вибором. «Сьогодні незвичайний конкурс. Він покаже, наскільки велика фантазія у викладача. Очікуємо на талановитих виконавців та на цікаві інтерпретації творів».

 

   Що стосується представників академічного співу, то представники середньої та старшої вікових груп крім твору за вибором мали включити до програми свого виступу українську народну пісню без супроводу (a’cappella) або вокальний твір композиторів старовинної італійської школи (К. Монтеверді, А. Кальдара, А. Честі, А. Вівальді, Дж.Паізіелло, Дж. Перголезі). А найменші вокалісти (7-10 років), які опановують академічний вокал – українську народну пісню та твір за вибором.

 

   «Вимоги дуже лояльні, це те, що доступно учневі, — зазначила член журі, Олена Смирна, викладач вищої категорії по предмету сольний спів Харківського музичного училища ім. Б.М. Лятошинського. — Дуже важливо, що вони спонукають дітей до знайомства з українською пісенною творчістю та культурою».

 

  Таким чином, саме академізм, що є основою для розвитку кожного вокаліста, внесено до порядку денного вокального конкурсу «Дзвінкі голоси».

 

IMG_7177  Свідоцтвом професійності конкурсу є склад його журі. У цьому році його представляли провідні викладачі вищих навчальних закладів І-ІV рівнів акредитації. Крім уже названих членів журі до його складу увійшли: професор кафедри сольного співу ХНУМ ім. І.П. Котляревського, солістка Київського Національного будинку органної і камерної музики Наталія Гребенюк; доцент кафедри сольного співу ХНУМ ім. І.П. Котляревського, кандидат мистецтвознавства Наталія Полікарпова; завідувачка відділом «Спів» Харківського музичного училища ім. Б.М. Лятошинського Вікторія Шухова.

 

   Таке єднання різних ланок мистецької освіти отримує схвальну оцінку та слугує її успішному розвитку. «Ми повинні об’єднувати наші зусилля, — наголосила Наталія Полікарпова. — Методичний центр обрав дуже правильний підхід. Сам конкурс також слугує тому, щоб поєднати викладачів та учнів, які навчаються вокальному мистецтву, зацікавити у подальших кроках на шляху творчості, що приводить їх до наших навчальних закладів».

 

   Вимогливість у поєднанні з доброзичливістю – саме такі риси притаманні журі нинішнього конкурсу.

 

І КІЛЬКІСТЬ, І ЯКІСТЬ

 

   Що стосується кількісної характеристики конкурсу, то вона також досить показова. У конкурсі взяли участь 195 конкурсантів, які представляли клас естрадного та клас академічного вокалу.

 

   «Зазвичай на подібних конкурсах більше представників естрадного співу, ніж академічного, — прокоментувала статистичні дані методист ОНМЦ ПК Ніна Лагутіна. — У цьому році тенденція різко змінилася. Так, лише молодша конкурсна група з академічного вокалу склала 48 дітей. Ми оцінюємо цю тенденцію як суттєвий позитив і свідчення серйозного ставлення педагогів до викладання предмету в цілому, та до підготовки до конкурсу, зокрема. На нарадах та семінарах ми постійно наголошували, що наші конкурси, у першу чергу, потребують якісної професійної підготовки учасників. Тож сьогоднішні результати є обнадійливими. Приємно, що й на всеукраїнському конкурсі «Пісенна скарбничка», що проходив наприкінці 2015 року в столиці України, представники харківських шкіл мали значний успіх».

 

   Члени журі, коментуючи результати прослуховувань одностайно відмічали зростання рівня майстерності конкурсантів.

 

   «Кардинально оновився репертуар, ми почули пісні, які не звучали багато років, — відгукнулася про естрадників Лілія Іванова. – Переконалися, що у супроводі концертмейстера діти співають краще, ніж під фонограму. А це свідчення того, що на заняттях вони більше працювали із живою музикою, ніж з фонограмою. Ми на правильному шляху!».

 

   «Конкурс переконливо довів, що рівень методичної майстерності викладачів зріс. І за це велика подяка працівникам і керівництву навчально-методичного центру, — зазначила Наталія Гребенюк. – Це результат чисельних методичних заходів – відкритих уроків, семінарських занять, що мають не лише теоретичну, але й практичну складову з прослуховуванням учнів, що дуже важливо».

 

  Вона підкреслила, що конкурс вокалістів дуже актуальний, на ньому діти отримують гарний досвід, а для старших учасників – це свого роду профорієнтація.

 

   «Конкурс роблять не 2-3 учасники, які стають його переможцями, а загальний потік, — поділилися думками Наталія Євгенівна. – У цьогорічному складі конкурсантів він став набагато сильнішим, яскравішим, більш професійним, тобто є конкурс як такий, є професіоналізм педагогів – і це дуже важливо.

 

  Учні дуже здібні, різнопланові, вони показують комплексну підготовку: музичність, уміння співати і володіти голосом, стиль, знання мови, культуру виконання. Приємно, що добре проявили себе учні з районних шкіл естетичного виховання».

ПОДІЯ ДЛЯ ДІТЕЙ, ЕКЗАМЕН ДЛЯ ПЕДАГОГІВ

 

   Пам’ятною святковою подією став обласний конкурс «Дзвінкі голоси» для його юних учасників, які із задоволенням виходили на сцену, знайомлячи зі своїм творчим доробком журі та глядацьку аудиторію, а потім охоче розповідали про себе, свої захоплення, мрії.

 

  Володарка гран-прі 10-річна Єлизавета Носік (молодша вікова група, академічний вокал) з Ватутінської ДМШ (викладач Ольга Шевчук) зізналася, що своїм співом хотіла створити святковий настрій усім, хто був у залі. «Адже пісня – це частинка душі виконавця, яку він мусить дарувати глядачам», — так сформулювала своє бачення творчості дівчинка. Вона, як і багато її ровесників займається не лише співом, але й опановую гру на фортепіано, пише вірші і мріє покласти їх на музику, як це робить її педагог Ольга Ервинівна.

 

  Лауреат І ступеню, учень ДМШ №10 Євген Тесленко-Пономаренко зі своїх 11 років, п’ять займається академічним вокалом з улюбленим педагогом Ганною Хуторською. «Співати – означає дарувати емоції, проживати пісню, — поділився він своїми думками. – Якщо в неї не вкласти душу – це буде лише набір слів». Євген грає на саксофоні і задумується про кар’єру співака і благодійника, який буде допомагати усім, хто потребуватиме його допомоги.

 

  Три учениці викладача ДМШ №9 ім. В.Сокальського Ірини Фарафонової отримали відзнаки конкурсу, який є для них першим обласним вокальним змаганням.

 

   Анастасія Саєнко, лауреат II ступеню у старшій віковій категорії, вже закінчила фортепіанне відділення і тепер із задоволенням займається академічним вокалом. Признається, що отримала дуже позитивні враження від конкурсу. А саме перебування у стінах музичного училища ще раз навело на думку про вступ до цього навчального закладу.

 

  Лауреат ІІІ ступеню (академічний вокал) Анна Аржанова навчається у випускному класі по фортепіано, а оскільки дуже любить співати, то паралельно опановує вокал. «До конкурсу готувалася довго і серйозно, — розповідає вона. — Підбираючи програму, глибше познайомилася з творчістю харківського композитора Миколи Стецюна, доробок якого мені до вподоби, зупинилася на його пісні «Дівоча весна». Почуття відповідальності та велике бажання гідно представити школу, свого викладача допомогло дівчині вдало виступити й отримати нагороду.

 

   Ніно Циколія стала дипломантом конкурсу у старшій віковій групі (естрадний вокал). «Ніно співає душею», — відгукнулась про ученицю її педагог Ірина Фарафонова. – одну з пісень вона виконала рідною для неї грузинською мовою і, мабуть, зачарувала нею журі».

 

   «Обласний конкурс, безперечно, є подією для вокалістів, — зазначила Ірина Кимівна. – Тут багато сильних учасників, тож змагатися не так просто. Цікаві умови конкурсу. Співати класику дуже важливо, це той лакмусовий папірець, який, перш за все, показує якість роботи викладача».

 

   Викладач ДМШ №3 ім. Кармінського Олена Велика також схвально відгукується про конкурс, підтверджуючи прихильність до нього активною участю своїх вихованців. Шість її учнів стали цього року учасниками конкурсу, і троє з них відзначилися у номінації академічний вокал. Валентина Васкєс – лауреат II ступеню та Юлія Марченко – лауреат III ступеню у старшій віковій категорії, а Катерина Петренко (середня вікова категорія) — дипломант конкурсу.

 

   «Для мене цей конкурс – можливість набратися досвіду. З цікавістю спостерігаю за зростанням учнів своїх колег, маю добру нагоду познайомитися з новими для мене зразками дитячого репертуару, новими творами, — розповіла Олена Юріївна. – Важливо, що цей конкурс некомерційний, а відтак залучитися до нього має змогу широке коло учасників. Особливою фішкою конкурсу є професійне журі, це надає йому значимості і робить авторитетним творчим змаганням».

 

   Кожному викладачу та учаснику конкурсу «Дзвінки голоси» є що розповісти про себе, про творчість, бо усі вони живуть музикою, піснею, які збагачують їх життя, наповнюють його яскравими кольорами, а вони у свою чергу, прагнуть поділитися світлими емоціями з оточуючими їх людьми та подарувати їм радість.