Навигация по записям

Третій концерт циклу “Звучать народні інструменти”

14 грудня 2016

 

img_8474  11 грудня пройшов третій концерт циклу “Звучать народні інструменти”. Учні і викладачі шкіл естетичного виховання області і міста Харкова з любов’ю представили майстерність  гри на БАЛАЛАЙЦІ.

 

  За свою багатовікову історію, балалайка пройшла шлях від примітивного народного награшу, до вершин професійного академічного виконання. Сьогодні її історія налічує майже три століття.

 

  Невідомо, як би склалася доля балалайки, не виявися на її шляху пристрасного любителя народної музики Василя Васильовича Андрєєва. 1886 рік, коли відбувся перший публічний виступ В.А. Андрєєва, можна сміливо назвати роком другого народження балалайки, а період активної творчої діяльності Андрєєва – початком розквіту національної інструментальної музики.  Видатні виконавці та педагоги М. Осіпов, П. Нечепоренко, О. Шалов, В. Болдирєв, А. Горбачов продовжили розвиток та удосконалення мистецтва гри на балалайці.

 

  Академічне, професійне навчання грі на балалайці вперше було започатковано саме у Харкові, видатним музичним діячем В.А. Комаренком. Фундаторами професійного навчання грі на балалайці також вважаються визнані музиканти Слобідської України М. Ткачов, В. Заболотний, О. Волковий, Д. Журавель, які були й видатними виконавцями.

 

  Виконавство на балалайці в Україні має багаті досягнення та традиції. Такі виконавці як Є. Блінов, Ю. Алексик, В. Ілляшевич, О. Мурза відкрили нові напрямки розвитку гри на балалайці. Оригінальні композиції для балалайки створювали композитори П. Гайдамака, Є. Тростянський, Ю. Іщенко, А. Білошицький, В. Зубицький, К. Мясков, В. Власов, М. Стецюн, Б. Міхєєв, А. Гайденко. Сьогодні їх твори стали класичним доробком педагогічного та виконавського репертуару. Саме твори українських авторів займають і значне місце в концертних програмах виконавців на балалайці.

 

  Потужним поштовхом до зростання виконавської майстерності юних балалаєчників України стала регулярна участь у міжнародних, всеукраїнських та обласних  конкурсах. Проведення таких серйозних змагань надає стимул для вдосконалення виконавської майстерності, активізує роботу викладачів всіх освітніх рівнів. Сьогодні мистецтво гри на балалайці Харківщини представляє ціла плеяда талановитих викладачів, серед них – О. Волковий, С. Костогриз, В. Жуков, Є. Булгаков, М.  Страшок, Т. Прихно, В. Козлов, Л. Дамманс , К. Хітушко, А. Барсуков, Т. Новікова, К. Трикозюк, М. Черемісін.

 

  Балалайка XXI століття — повноправна сфера українського народно- інструментального академічного мистецтва, зі своєю самобутньою картиною українського світу, неповторною системою інструментальних засобів.

 

  Сьогодні на Харківщині клас балалайки існує в 15 школах естетичного виховання, в Харківському музичному училищі ім. Б.М.Лятошинського, в Харківському національному університеті мистецтв ім. І.П. Котляревського та в Харківській академії культури.

 

  У третьому концерті проекту взяли участь юні балалаєчники та їх викладачі майже зі всіх шкіл, де є клас балалайки. Звучала  народна музика, класичні, оригінальні твори для балалайки. Юні солісти та ансамблі демонстрували із захопленням власні досягнення грі на балалайці. Подарунком для учасників став виступ Сергія Костогриза, старшого викладача Харківського національного університету мистецтв ім.І.П. Котляревського та його концертмейстера Тетяни Єфімової. В їх виконанні слухачі та учасники концерту почули Концерт для балалайки з оркестром харківського композитора Анатолія Гайденка. Віртуозне володіння інструментом, професійний дует соліста і концертмейстера нікого не залишив байдужими.

 

  В останньому номері концерту зведений ансамбль учнів та викладачів зіграли твір Бориса Міхєєва “Величальная” (Заключение), спеціально написаний для юних балалаєчників. Зал вибухнув овацією.

 

  Чекаємо всіх поціновувачів народних інструментів 19 лютого 2017 року на наступному концерті, який буде присвячено гітарі.  Місто зустрічі залишається незмінним — велика зала Харківського музичного училища ім.Б.М.Лятошинського.

 

Дивитись всі фото