Post navigation
Семінар з проблем вікової та педагогічної психології
ВИКЛАДАЧІ ШКІЛ ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ ОПАНОВУЮТЬ ЗНАННЯ З ВІКОВОЇ ПСИХОЛОГІЇ ТА ПСИХОЛОГІЇ ДИТЯЧОЇ ТВОРЧОСТІ
Представники 26 шкіл естетичного виховання Харківської області та її обласного центру стали учасниками триденного тематичного семінару з питань вікової та педагогічної психології, який тривав з 19 по 21 січня 2015 року. Зважаючи на актуальність тематики та зацікавленість викладачів у поглибленні знань, Центр планує зробити подібні заходи систематичними.
ВІДПОВІДЬ НА ВИКЛИКИ ЧАСУ
Звернення до питань загальної психології у процесі проведення підвищення кваліфікації працівників культосвітніх закладів – звична практика. Та зважаючи на потреби часу й запит членів педагогічних колективів шкіл, керівництвом Центру було прийняте рішення зробити акценти саме на вікову психологію та психологію дитячої творчості. Пропозицію провести тематичний семінар з цих питань активно підтримали педагоги шкіл (від них надійшло майже 50 заявок). Тож була відібрана перша група учасників, до якої увійшло 26 представників шкіл: директори, заступники директорів, викладачі різних спеціальностей, практикуючи психологи (вони працюють у двох харківських школах мистецтв – ДШМ № 5 та ДШМ №6).
«У школах естетичного виховання навчаються діти від 5 до 17 років, – зазначає директор Центру, заслужений працівник культури України Тамара Самоварова. – Нові покоління учнів мають свої відмінності, зумовлені невпинно зростаючою динамікою сьогодення, що потребує від викладачів добре орієнтуватися у психологічних особливостях дітей на різних етапах їх розвитку та ефективно застосовувати ці специфічні знання для забезпечення їх успішного навчання та виховання. Перші враження учасників семінару підтверджують, що запропонована тематика дійсно актуальна і сприятиме поглибленню знань наших викладачів. Вважаю за потрібне продовжити цю справу».
СИМБІОЗ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ
Розроблений план навчально-практичного семінару зорієнтований на поєднання теоретичної та практичної складових. Доцент кафедри практичної психології Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди, кандидат психологічних наук Карина Фоменко, запропонувала слухачам досить об’ємний, змістовний та цікавий матеріал.
«Якщо раніше методологічною основою будь-якої науки була філософія, то у наші часи цей полюс зрушується у бік психології, яка відіграє важливу роль у будь-якій діяльності, включаючи й творчу», – наголосила вона, звертаючись до аудиторії, та запропонувала розглянути суть творчості з різних ракурсів: з точки зору філософії, психології, психоаналізу.
Особливу увагу лектор звернула на питання вікової психології. Докладний виступ містив відповіді на широкий спектр психологічних проблем, пов’язаних з особливостями розвитку дітей дошкільного віку, починаючи з 4-5 років, молодших школярів та підлітків. Зважаючи на прохання учасників семінару фахівець дала поради щодо роботи з гіперактивними дітьми та зупинилась на періодизації вікового розвитку психіки.
Вдало пройшов інтерактивний семінарський день. Слухачам було запропоновано знайомство із застосуванням експрес-діагностики в оцінці творчих та пізнавальних здібностей дітей, яка дає змогу визначити їх готовність до занять творчістю, вибрати для них клас (нульовий або перший). Ця прикладна база сприятиме швидкому оцінюванню дітей як потенційних учнів шкіл естетичного виховання і зможе застосовуватися у практичній роботі викладачів.
Крім того, у процесі навчання було звернено увагу на розвиток образної уяви, для чого слухачі були залучені до роботи з метафоричними асоціативними картами. Цей ефективний метод може також використовуватися у дитячій аудиторії.
А ще учасники семінару з великою зацікавленістю визначали свою провідну репрезентативну систему (провідний канал сприйняття – кінестетичний, візуальний та аудіальний) та образну креативність. Як показали тести, у них добре розвинені всі репрезентативні системи. А це в черговий раз доводить, що творчість сприятливо впливає на всебічний розвиток сприйняття, естетичних творчих здібностей та інтелекту.
«Чудова аудиторія, – відгукнулась про своїх слухачів Карина Фоменко. – Усі відкриті до нового досвіду, зацікавлені у вдосконаленні своїх знань. Із задоволенням продовжу запропоновану співпрацю».
ДЯКУЄМО ЗА ЗНАННЯ
Для багатьох учасників семінару він послугує відправною точкою у подальших кроках у надбанні знань з психології та їх використанню у практичній роботі з учнями.
«Я дуже рада, що потратила на цей надзвичайно цікавий семінар, – зауважила Наталія Кучеренко, директор Золочівської дитячої музичної школи. – Він дав добру нагоду дізнатися багато цікавої та корисної інформації, яка стане у нагоді у нашій щоденній практичній роботі. Інтуїтивно обрані підходи, які ми часом застосовуємо, тепер отримали підґрунтя, що базується на знаннях, а це дуже важливо».
Лариса Аландарєва, заступник директора Балаклійської дитячої музичної школи наголосила, що отримані знання допоможуть приймати правильні рішення у ситуаціях, які виникають у шкільному колективі, що складається з педагогів, учнів, батьків, гармонізувати його життя та діяльність. На черговій педагогічній нараді вона зробить методичне повідомлення за результатами семінару, аби прослухану інформацію донести до своїх колег, зацікавити їх психологією як затребуваною наукою.
Вікторія Рудич, директор Нововодолазької школи мистецтв: «При наявності суттєвого практичного досвіду роботи з дітьми доводиться відчувати нестачу теоретичних знань у сфері психології. Набуті на семінарі знання принесли розуміння того, що потрібно буде змінити у своїй діяльності, а також спроектувати їх у практичне русло. Це дуже обнадіює».
“Впевнена, що цей семінар додасть викладачам упевненості у стосунках з учнями та позитивно позначиться на їх досягненнях, – поділилась своїм баченням Анастасія Алексіна, практичний психолог Дитячої школи мистецтв №6. – Маю наміри підготувати та провести у своїй школі відповідну роботу по інформуванню педагогів з основних питань, про які йшла мова у цій аудиторії. Хочу подякувати організаторам семінару та лектору за компетентність та щире бажання поділитися знаннями та досвідом».