Навигация по записям

Семінар викладачів класу цимбалів

Відбувся семінар викладачів  класу цимбалів

 

DSC_0369 (Large)   На черговому семінарі методичного об’єднання педагогічних працівників класу народних інструментів йшла мова про особливості підбору репертуару для учнів класу цимбалів. Своїми напрацюваннями з колегами поділилася Ольга Юрченко, викладач дитячої музичної школи № 9 ім. В.І. Сокальського.  

 

  Відкриваючи семінар, методист Центру Олена Гончарова зазначила, що у поточному навчальному році саме питання репертуару стали провідними у тематиці семінарських занять викладачів класу народних інструментів.

 

  Зважаючи, що навчальні програми  класу цимбалів для шкіл естетичного виховання знаходяться лише на стадії опрацювання, знайомство з практичним досвідом викладачів набуває важливого значення. Тим більше, що запропонований для розгляду і затвердження столичними інституціями проект програми був створений за участю харківських викладачів  Ольги Юрченко та Михайла Кужби.

 

  За оцінкою Олени Миколаївни, зацікавленість до такого народного інструменту, як цимбали, зростає, ця спеціальність викладається у низці дитячих музичних шкіл та дитячих шкіл мистецтв (переважно харківських).

 

   Свої традиції у навчанні дітей грі на цимбалах склалися й у ДМШ № 9 ім. В.І Сокальського. Саме у цьому колективі розпочинала роботу відомий фахівець, заслужений діяч мистецтв України Олена Костенко, яка започаткувала харківську цимбальну школу. Серед викладачів шкіл естетичного виховання переважну більшість складають саме  її талановиті учні. Ольга Юрченко, педагог з 14-річним стажем – одна з них.

 

DSC_0363 (Large)   Шість учнів школи, які опановують у поточному році цей струнний ударний інструмент, мають немало творчих досягнень. Вони успішно представляли школу на конкурсах та фестивалях різного рівня, мають звання лауреатів та дипломантів, із задоволенням вдосконалюють свою майстерність і охоче демонструють її на публіці. У ході семінару їх гра стала вдалою ілюстрацією до детальної розмови на заявлену тему. Різнохарактерні музичні твори виконали випускниця школи Настя Бурцева та учень 7-го класу Михайло Павлюк. Була продемонстрована ансамблева гра (цимбали, бандура, фортепіано).

 

   У практичній роботі Ольга Юрченко керується певними принципами підбору репертуару для своїх вихованців. “Головне – це класичні твори, а саме віденська класика та старовинна музика, – наголосила вона, звертаючись до колег. – Оскільки за тембром цимбали подібні до клавесина, то ці твори у виконанні цимбалістів звучать дуже вдало. При цьому слід пам’ятати, що репертуар диктує стилістика інструменту. Тож, зазвичай, доводиться уникати  кантиленних частин (це зумовлено особливістю самого інструменту – його ударною природою)”.

 

   Що стосується народної музики, то викладач прагне підбирати для учнів оригінальні твори, написані саме для цимбалів. Це завдання з розряду непростих – бо цих творів не так багато. Доводиться звертатися до музичних зразків, написаних для інших інструментів, зокрема, скрипки, баяна, акордеона. У роботі О.П. Юрченко приділяє увагу творчості українських авторів, проявляє зацікавленість до угорських мелодій, твори молдавських авторів стають у нагоді для роботи над технікою гри.

 

  На переконання Ольги Петрівни, важливим фактором, що зумовлює успішне навчання учнів по обраній музичній спеціальності, є індивідуальний підхід до кожного з них. Це стосується і підбору репертуару, який повинен підбиратися  з урахуванням можливостей та вподобань юних музикантів.

 

   Все це заохочує дітей до занять музикою, розширює їх кругозір та приносить багато задоволення. Розповідаючи про своє захоплення грою на цимбалах, старшокласники, перш за все, відмічали можливість виконувати різні твори, включаючи джазову, сучасну музику. Справжню радість і насолоду їм приносить ансамблева гра. Усі вони повною мірою цінують цимбали – цей чудовий інструмент з його ніжним звуком, солідним діапазоном звучання та широким арсеналом виконавських прийомів.

 

   Разом з бандурою, кобзою, сопілкою цимбали стали своєрідними символами українського мистецтва. Тож представники харківської цимбальної школи (як досвідчені, так і початківці) вносять свій гідний внесок у його розвиток.

 

Раїса Кравченко