Post navigation

Обласний конкурс юних піаністів: спрямованість на академізм

21 квітня 2016 року

 

IMG_1317  З 19 по 21 квітня поточного року проходив обласний конкурс юних піаністів, до якого серйозно готувалися в класах фортепіано шкіл естетичного виховання міста та області. Два етапи, два тури, академічне спрямування конкурсної програми та гідний рівень виконавської майстерності, – так коротко можна охарактеризувати цей триденний марафон, який став справжнім випробуванням на професіоналізм для викладачів та учнів.

 

ЕКЗАМЕН НА ПЕДАГОГІЧНУ ТА ВИКОНАВСЬКУ МАЙСТЕРНІСТЬ

 

   Розвиток виконавської майстерності учнів класу фортепіано, виявлення та заохочення обдарованих учнів, активізації творчої роботи викладачів, узагальнення передового педагогічного досвіду, – це складові, що визначили мету цього творчого змагання. Уже багато років його організовує та проводить обласний навчально-методичний центр підвищення кваліфікації працівників культосвітніх  закладів. Від моменту започаткування й до сьогоднішнього часу він ставить досить високу планку для учасників у вигляді серйозних конкурсних завдань, та саме ця обставина викликає велику зацікавленість з боку викладачів та їх вихованців.

 

  Програмні вимоги для учасників усіх вікових груп виглядали наступним чином:  у першому турі  мав виконуватися поліфонічний твір Й.С. Баха та  сонатне allegro композиторів Й. Гайдна, В. Моцарта, Л. Бетховена, Ф. Кулау, М. Клементі, А. Діабеллі, Т. Хаслінгера, Я. Дюссека. У другому  турі – етюд композиторів К. Черні, А. Лемуана, К. Лешгорна, Г. Беренса, А. Бертіні, І. Крамера, М. Клементі, М. Мошковського, І. Гуммеля, А. Шитте, Ф. Лекуппе, Т. Лака, С. Геллера та п’єса кантиленного характеру.

 

 «Цього року до конкурсної комісії надійшло більше 160 заявок від бажаючих взяти участь у конкурсі. Усі вони – лауреати першої, другої та третьої премії шкільного відбіркового етапу конкурсу юних піаністів (він проходив до 23 березня), – розповіла Нонна Сахарова методист Центру, яка очолює об’єднання педагогічних працівників за спеціальністю фортепіано. – Це найбільша кількість учасників за час проведення конкурсу. А це означає, що заходом була охоплена значна кількість учнів, які навчаються на найбільш чисельних відділах шкіл естетичного виховання – відділах спеціального фортепіано.

 

  Впродовж цього навчального року всі наші методичні заходи – семінари, курси підвищення кваліфікації тощо – мали акцентацію на академізм, що є головною методичною темою. Обласний конкурс юних піаністів також відповідає цьому спрямуванню. Більше того, він сам суттєво стимулює роботу над школою у класах фортепіано, підтягуючи учнів, створюючи умови для придбання ними певних навичок та вмінь».

 

   Слід зазначити, що педагоги шкіл естетичного виховання поділяють підходи організаторів. Викладач Куп’янської ДМШ №2 Людмила Дорошенко, яка впродовж 35 років була директором школи і має 45-річний педагогічний стаж, щороку приїздить зі своїми вихованцями на цей захід. «Безумовно, конкурс є складним, але він затребуваний у школах. Маю сказати, що його рівень потребує участі лише сильних учнів, – поділилися вона своєю точкою зору. – На жаль, сьогодні започатковано багато комерційних конкурсів, які не можна вважати серйозними. На противагу їм – це дійсно випробування: для викладача – на професіоналізм, а для учнів – на виконавську майстерність».

 

   Учасниками заключного етапу конкурсу з цієї школи стали п’ятеро учнів. Усі вони по-справжньому люблять музику, старанно оволодівають навичками гри на улюбленому інструменті, ретельно готувалися до цьогорічного конкурсного прослуховування.  Найбільш переконливо заявила про себе вдалося Вікторії Сливі (викладач Ольга Бондаревич), яка стала лауреатом ІІІ ступеня у молодшій віковій групі.

 

  ДМШ № 9 ім. В.І. Сокальського мала найбільше представництво на обласному конкурсі юних піаністів, учні цієї ж школи отримали найбільшу кількість дипломів: 4 лауреатських та 3 дипломи дипломантів.

 

   «Змагальність у музиці – це апріорі неправильно, але в інший спосіб неможливо з’ясувати свій рівень майстерності, це можливо лише у порівнянні з іншими виконавцями, – зазначила викладач цієї школи Вікторія Кушніренко. – Не граючи, на навчишся грати. І якщо задовольнятися лише одними академічними концертами, то майстерності не наберешся. Навіть невладний виступ приносить користь, бо є посилом до переосмислення і змушує рухатися вперед». Дві учениці Вікторії Борисівни – Юлія Габрук (молодша вікова категорія) та Анна Габрук (старша вікова категорія) стали лауреатами конкурсу (лауреатом ІІ ступеню та лауреатом ІІІ ступеню відповідно).

 

   Анна – цьогорічна випускниця, розпочала навчатися у музичній школі у ранньому дитинстві. «Уже з шести років я знала, що продовжу навчання у музичному училищі, а потім у консерваторії. Музика обов’язково буде моєю професією, – розповідає дівчина. – Виступи на конкурсах стали для мене звичною справою, а конкуренція, яка на них присутня, є суттєвою мотивацією до більш результативної роботи».

 

  Викладач ДМШ № 9 ім. В.І. Сокальського Наталія Ткачук розповіла, що всі четверо учасників молодшої вікової групи, які представляли їх школу, були відібрані на другий тур конкурсу. «Моя дев’ятирічна учениця Катя Мороз також серед них. Готуючись до конкурсу, я ставила перед нею певні завдання, і вона їх виконала, стала дипломантом конкурсу, який, на моє переконання,  є надзвичайно корисним для зростання музикантів-початківців, бо потребує серйозної підготовки».

 

   Оксана Коява, завідувачка фортепіанного відділу ДШМ №4 ім. М.Д. Леонтовича (саме у цій школі проходив конкурс) була вражена рівнем підготовки учнів, які виступали у молодшій віковій категорії від 7 до 10 років, до речі, найчисельнішої (71 учасник). «Було дуже цікаво послухати виступи, познайомитися з напрацюваннями колег  з інших шкіл, – поділилася враженнями Оксана Дмитрівна. – Наші діти також взяли участь у конкурсі (їх було дев’ятеро). Практично кожен з педагогів відділу підготував свого учня, бо на цей конкурс ми були націлені ще з початку навчального року. Приємно зазначити, що всі вони виступили гідно. А семирічний Тихон Герасимов та випускник Роман Моісеєнко, учні провідного викладача нашого відділу Інесси Колесник, стали дипломантами конкурсу».

 

КОНКУРС ВДАВСЯ

 

IMG_1235 Вагомим показником рівня творчих конкурсів є склад його журі. Юних піаністів Харківщини на обласному конкурсі оцінювали відомі діячі мистецтв, викладачі вищих мистецьких навчальних закладів. До складу журі увійшли педагогі Харківського національного університету мистецтв ім. І.П.Котляревського Чернявська Маріанна Станіславівна, професор, та Бондаренко Марія Василівна, доцент, кафедри “Спеціальне фортепіано” і Ольга Вікторівна Чередніченко, завідувачка предметно-цикловою комісією «фортепіано» Харківського музичного училища ім. Б.М Лятошинського, кандидат мистецтвознавства.

 

  Одна з новацій конкурсу полягала в тому, що члени журі оцінювали учнів за умови певної анонімності.  У запропонованих їм матеріалах значилося лише прізвище, ім’я конкурсанта та виконувана ним програма без прив’язки до школи, викладача. Цей підхід отримав повне схвалення усіх сторін.

 

   Коментуючи підсумки конкурсу Ольга Чередніченко, перш за все, наголосила на такій його характерній рисі, як академізм. «Різнобічна академічна конкурсна програма виступів дозволяє побачити й досить повно оцінити рівень кожного учня, його навички, – сказала вона. – Поліфонія Баха показує, як виконавець мислить, наскільки він уміє чути поліфонію, зіставляти рівноправні голоси. Класична соната показує, як він може вистроїти форму, показати контраст, тобто мислити симфонічно. Усе це конкурсанти демонстрували у першому турі. У другому – програма дозволяла оцінити технічну досконалість (віртуозна п’єса або етюд) та уміння відчувати, граючи п’єсу кантиленного характеру.

 

  Таким чином, програмні вимоги конкурсу досить складні. Тож не випадково він є затребуваним серед викладачів-піаністів Слобожанщини. Бо за своїм змістом та вимогами суттєво відрізняється від багатьох сучасних конкурсів, що проходять і у нашому місті, і в Україні та за кордоном, де за умовами до виконання пропонуються два різнохарактерних твори і все».

 

   До другого туру з кожної вікової групи журі відібрало від 40 до 50 відсотків учасників. Пояснюючи такий підхід Ольга Вікторівна зазначила, що сам факт, що учень вивчив таку складну програму, уже дає їй право зіграти – висловитися, показати свої досягнення.

 

   Особливість цього конкурсу полягає і в тому, що він дозволяє дати більш глибоку оцінку професійної діяльності викладачів, побачити учнів, які через певний час прийдуть навчатися до харківських  мистецьких вишів. Представники вищої школи впевнено заявили, що потенційних студентів серед конкурсантів немало, і це  обнадіює.