Post navigation

Напрям «клубна робота»

02 вересня 2021

 

Підвищення фахової майстерності працівників закладів культури клубного типу – запорука успішної діяльності сучасного клубного закладу

 

Одним з напрямів роботи Обласного навчально-методичного центру підвищення кваліфікації працівників культосвітніх закладів – є робота з вдосконалення фахової майстерності працівників закладів культури клубного типу Харківщини. Саме клубні заклади міського, районного, сільського рівнів дають можливість задовольнити духовні, пізнавальні, розважальні, фізичні, художні, аматорські, дозвіллєві потреби людини. Навчально-тематичні семінари для працівників клубної сфери стали невід’ємною складовою у роботі Центру. На даний час на Харківщині працює більш ніж 1500 тисяч працівників закладів культури клубного типу. Питання підвищення кваліфікації працівників культурного сектору завжди були актуальними, але саме зараз, коли в українському суспільстві іде переформатування суспільного устрою – ця робота найбільш затребувана. Якщо ще п’ять років тому основна мета післядипломного навчання була спрямована на підвищення рівня, якості роботи клубних установ, то зараз більш актуальним є – допомога фахівцям галузі адаптуватися до сучасних викликів. Соціально-економічні, політичні, культурні зміни у суспільстві визначають нові пріоритети та орієнтири в організації та проведенні навчання працівників закладів культури клубного типу. В даний час на державному рівні розглядається можливість створення концепції нової державної політики в галузі «культура», яка відповідала би нагальним інтересам, або потребам українського суспільства. Адже, з 2014 року в Україні проходить реформа «децентралізації».

 

  «Децентралізація» – перерозподіл владних повноважень на користь органів місцевого самоврядування з передачею їм відповідних ресурсів. Реформа з децентралізації має на меті створення спроможних громад, які надають якісні послуги, в тому числі і послуги культурного спрямування. Нова якість культурного життя на регіональному рівні можлива шляхом досягнення переходу від обслуговування до створення умов для розвитку культурних ініціатив, творчих процесів на окремих територіях. А це означає, що заклади культури клубного типу беруть на себе принципово нові функції – підтримку локальних культурних спільнот.

 

  Під час навчання творчі працівники знайомляться з основними принципами суспільного процесу – децентралізацією, зокрема, із змінами у культурно-мистецькому житті громад, з успішними прикладами розвитку культури та креативними індустріями в містах і селах, особливостями роботи клубних закладів в умовах сьогодення. Обов’язковим є вивчення європейського досвіду роботи в культурній сфері.

 

  Під час організації та планування своєї роботи, навчального процесу, фахівці Центру враховують всі вимоги та виклики теперішнього часу, та пропонують зручний формат навчання з професійними викладачами, фахівцями своєї справи. До викладання на короткотермінових навчально-тематичних семінарах залучаються висококваліфіковані науково-педагогічні кадри вищих навчальних закладів Харкова, провідні спеціалісти-практики кращих закладів культури, спеціалісти-керівники галузі. Тісна співпраця з фаховими навчальними закладами Харкова – Харківською державною академією культури, Харківським національним педагогічним університетом ім.. Г.С. Сковороди, Харківським вищим коледжом мистецтв, Обласним організаційно-методичним центром культури і мистецтв, Харківською міською спеціалізованою музично-театральною бібліотекою ім.. К.С. Станіславського дає свої позитивні результати.

 

  Ці зміни відображаються у тематиці навчання, формах і методах «подачі» професійної інформації, залученні висококваліфікованих фахівців. До програми навчання включено: питання нормативно-правового забезпечення галузі «культура», психологічні аспекти діяльності працівника культурної сфери, ознайомлення з новими напрямками декоративно-ужиткового мистецтва, тренінги, майстер-класи кращих фахівців профільних навчальних закладів, питання загальнокультурного спрямування, нові тенденції у культурно-дозвіллєвій сфері діяльності та багато інших важливих та актуальних професійних питань. Особливу увагу приділяють живому діалогу між лекторами-викладачами та аудиторією.

 

  Одним з важливих завдань навчання є спрямування роботи на пошук позабюджетних, альтернативних джерел фінансування клубних закладів, опанування методик щодо пошуку та оформлення заявок на отримання грантів різних рівнів. Відомо, що відсутність належного фінансування, недостатнє матеріально-технічне забезпечення та багато інших проблем роблять клубні заклади незатребуваними, малоефективними. Вихід з цього становища – залучення позабюджетних коштів. Керівники закладів культури клубного типу отримують всі необхідні консультації та практичні поради щодо грамотного написання проектів, практичні поради стосовно написання грантових заявок, складання плану реалізації проекту та багато іншої корисної інформації. Обов’язковою складовою післядипломного навчання працівників клубних закладів є ознайомлення з позитивним досвідом фахівців, які вже залучили потрібні кошти на розвиток своєї клубної установи.

 

  Дієвою та корисною є така форма навчального процесу як виїзні заняття. Слухачі відвідують клубний заклад, який успішно працює в умовах сьогодення. Принцип «краще один раз побачити, ніж сто раз почути», як можна краще відображає цю форму навчання та користується неабияким інтересом у курсантів. Завжди цікаво подивитися на досвід роботи подібної установи, порівняти з роботою свого закладу, перейняти позитивний досвід.

 

  Поєднання різних форм навчальних занять дає свої результати у системі післядипломної освіти. Так, проведення «круглих столів» сприяє обміну досвідом між різними клубними закладами та налагоджує професійну взаємодію між фахівцями.

 

  Сучасні виклики системи соціокультурної діяльності спонукають фахівців галузі постійно та системно удосконалювати свої фахові компетенції. Одним з найбільш ефективних засобів підвищення професійної майстерності фахівця творчого спрямування є самоосвітня діяльність. Самоосвіту визнано одним із найефективніших шляхів розвитку професійної компетентності, який зумовлює наступність, послідовність післядипломної освіти. Окремо слід відзначити, що самоосвітня діяльність для спеціалістів різних профілів має загальні основоположні принципи. Адже, професійна самоосвіта – це свідома діяльність з удосконалення своєї особистості як фахівця: адаптування своїх індивідуальних якостей до вимог професійної діяльності, постійне підвищення професійної компетентності та неперервне вдосконалення якостей своєї особистості. Ствердження, що сучасний фахівець будь-якої галузі повинен навчатися кожен день має сенс, адже професійне середовище швидко змінюється, з’являються нові виклики та пріоритети. Результатом самостійної, самоосвітньої, індивідуальної діяльності слухачів є письмова робота (реферат, проект, курсова робота тощо). Сучасний фахівець повинен відповідати вимогам сьогодення, постійно змінюватися, йти в ногу з часом. А фахівці Центру докладуть зусиль щоб процес післядипломного навчання для працівників закладів культури клубного типу був цікавим та результативним.