ВЗАЄМОДІЯ ТА ПАРТНЕРСТВО У СФЕРІ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ МУЗЕЙНИХ ПРАЦІВНИКІВ
/методичні нотатки/
Музейна мережа Харківської області є однією з найбільших по Україні і налічує 115 закладів. З них: 1 музей — державного підпорядкування; 4 музеї – обласного підпорядкування; 10 музеїв – муніципального підпорядкування; 19 музеїв – районних комунальних закладів. Крім цього, на обліку департаменту культури і туризму Харківської облдержадміністрації перебуває 79 музеїв, що створені при організаціях та установах і 2 приватних музеї.
Нині музеї – це культурно-освітні та науково-дослідні заклади, призначені для вивчення, збереження та використання пам’яток матеріальної і духовної культури, природи, прилучення громадян до надбань національної і світової історико-культурної спадщини.
Основним призначенням музеїв є збереження пам’яток минулого для майбутніх поколінь, а розвиток музейної справи є найбільш перспективним напрямком для досягнення цієї мети.
Закон України «Про музеї та музейну справу» від 29.06.1995 р. (зі змінами та доповненнями) регулює суспільні відносини в галузі музейної справи, встановлює правові, економічні, соціальні засади наукового комплектування, вивчення, збереження та використання пам’яток природи, матеріальної і духовної культури, діяльності музейних закладів в Україні.
Центральним органом виконавчої влади у сфері музейної справи є Міністерство культури України, яке здійснює організаційно-методичне керівництво у цій сфері. Міністерство культури України реалізує національну музейну політику в Україні; формує вимоги щодо державного статистичного обліку музеїв, створених на території України; визначає державні потреби щодо музейного обслуговування та нормативи, що гарантують його належний рівень; створює спеціалізовані організаційні структури для науково-методичного та матеріально-технічного забезпечення музеїв; здійснює координацію робіт по об’єднанню музеїв в єдину інформаційну систему; організує навчання та фахову перепідготовку музейних працівників; здійснює контроль за діяльністю музеїв, заснованих на державній та комунальній формах власності, обліком і збереженням Музейного фонду України; організує наукові дослідження в галузі музеєзнавства. Інші центральні та місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування здійснюють керівництво підвідомчими їм музеями.
Навчання музейних співробітників та обмін передовим досвідом є необхідною умовою для успішної роботи музеїв.
Слід відзначити, що вирішенню цього питання в Харківський області приділяють значну увагу.
Згідно з Планом Центру, який затверджується наказом Департаменту культури і туризму Харківської облдержадміністрації, проводяться навчання з підвищення кваліфікації музейних співробітників міста Харкова та Харківської області.
Мета курсів — надати музейним співробітникам нові знання з музейної справи, сформувати основні музеєзнавчі навички, надати уявлення про сучасні музеї та їх соціокультурні функції, а також показати тенденції розвитку музейного світу.
Під час занять слухачі отримають як теоретичні, так і практичні навички. Семінарські та практичні заняття включають аналіз експозицій, вивчення етапів їх наукової підготовки та документації, знайомство з сучасними методами обліку та обробки фондів, з вимогами їх збереження, з організацією та плануванням науково-просвітницької роботи, музейної педагогіки, проведення інтерактивних освітніх заходів. Програма цих семінарів передбачає ознайомлення з досягненнями музеїв Харківської області в експозиційному будівництві. Особлива увага на семінарах приділяється вивченню новацій в музейній справі.
В нових навчально-тематичних планах передбачено лекції з психології ділового спілкування для музейних співробітників. Досить великий обсяг аудиторних годин відводиться на вивчення історії та історіографії України, археології.
Розмаїття слухацької аудиторії потребує індивідуального підходу до навчального процесу, тому форми і методи постійно вдосконалюються. У навчальному процесі використовуються такі основні види навчальних занять, як лекції, семінари, практичні аудиторні та виїзні заняття, дискусії, аналізи конкретних ситуацій, обмін досвідом роботи, тематичні зустрічі, бесіди за «круглим столом», групові та індивідуальні консультації. Приділяється особлива увага до самостійної роботи слухачів — написання реферату. Основною формою контролю рівня знань та умінь музейних працівників у Центрі є співбесіда.
З метою ознайомити слухачів Центру з найкращими досягненнями музейної практики, заняття проходять не лише в традиційній аудиторії, а на базі кращих музеїв області, де слухачі мають змогу ознайомитися з найкращими наробками Харківського історичного музею, Харківського художнього музею, Харківського літературного музею та іншими музеями області.
Викладацький склад формується з найбільш досвідчених фахівців галузі, провідних спеціалістів, керівників органів та установи культури.
Центр тісно взаємодіє з провідними обласними музеями міста Харкова та музеями Харківської області з метою вивчення досягнень музейної справи, впровадження їх у навчальний процес, надання методичної допомоги з удосконалення організації праці та управлінської діяльності музейних установ.