Post navigation

Семінар викладачів хору та вокалу

19 лютого 2016

На відкритому семінарі викладачі хору та вокалу знайомилися з кращим досвідом

 

IMG_2553   Більше 60 викладачів хору та сольного академічного і естрадного співу зі шкіл естетичного виховання Слобожанщини взяли участь у роботі відкритого семінару, організованого Центром  на базі Харківської міської школи мистецтв для підлітків та дорослих.  

 

   Найактуальніші питання, включені до порядку денного, авторитетні доповідачі, добре відомі як справжні майстри своєї справи, особлива атмосфера, що поєднувала зацікавленість та творче піднесення, – саме так можна охарактеризувати цей насичений подіями, враженнями та відкриттями день.

 

   «Семінарське заняття було включено до плану роботи обласного Центру ще на початку навчального року, воно проводиться у рамках підвищення кваліфікації, – зазначила методист Центру Ніна Лагутіна. Даний семінар є відкритим, його тематика сформована з урахуванням побажань викладачів класу хору і вокалу».

 

   Спілкування розпочалося з і знайомства з досвідом роботи підготовчого відділення Чугуївської дитячої музичної школи. Про роботу з учнями молодшої групи підготовчого відділення школи вела розмову викладач Юлія Клименко. Шестеро дівчаток 4-5-ти років разом зі своїм викладачем переконливо показали, що ранній творчий розвиток дітей дає чудові результати, якщо за цю важливу справу беруться кваліфіковані фахівці.

 

   «Робота з малечею підготовчого відділення приносить велике задоволення і колосальний заряд енергії, – зазначила Юлія Клименко – У школі сформовано 3 групи, в яких успішно навчається близько 30 дітей віком від 3 до 6 років. Більше половини з них згодом стають учнями різних відділень Чугуївської музичної школи».

 

   Відкритий урок, проведений для учасників семінару, дав змогу продемонструвати низку ефективних прийомів, що використовує викладач у своїй практиці. Беззвучні вправи для зняття «зажимів», оздоровча гімнастика, елементи масажу й самомасажу, дихальні вправи та вправи на артикуляцію, – усе це впевнено з задоволенням виконувалось дітьми.

 

   «Це був перший досвід організації відкритого уроку на обласному семінарі за участю таких маленьких дітей, що приїхали з районного центру, – наголосила методист Центру Жанна Борисевич. – Ми побачили чудове дійство й мали нагоду познайомитися з цікавим досвідом комплексної роботи по розвитку музичних здібностей учнів підготовчого відділення.»

 

   Не менш цікавою, за оцінками викладачів, був детальний розгляд такого важливого для кожного викладача питання, як розвиток вокальних здібностей учнів підліткового віку (13­16 років) та класифікація їх голосів. Повідомлення на цю тему зробила викладач Харківської школи мистецтв для підлітків і дорослих Олена Донченко.

 

   Тематика діалогу Олени Донченко з колегами була різноплановою і, перш за все, стосувалася рекомендацій з таких питань, як формування репертуару учнів з врахуваннях їх здібностей, рівня підготовки та побажань самих вокалістів-початківців.

 

   У розмові була приділена увага питанню, що широко дискутується – роботі з учнями в період мутації голосу. «Займатися треба, але, виходячи з досвіду викладача, його інтуїції та особливостей кожної дитини індивідуально визначати вокальне навантаження, – таку позицію займає Олена Павлівна. – Використовувати цей час для загального музичного та культурного розвитку учня, приділяючи увагу музичній літературі, роботі по вивченню текстів творів тощо. Контроль лікаря-фоніатра також має бути необхідністю для даного вікового періоду».

 

   Завершила програму відкритого семінару доповідь викладача Харківського училища культури Сергія Сватковського про специфіку поєднання особливостей естрадного та народного співу.

 

   Він переконливо доводив, що будь-який різновид вокального мистецтва має свої переваги і кожен з них потребує, насамперед, професійності. Завдання викладача спрямувати учня – в естраду, в народний спів, фольклор, зважаючи на його уподобання та природні задатки. «Академічний спів є певною мірою напрацьований, а народний спів – споконвічний, – зазначив він. – Тож виникає завдання окультурити його, щоб академічна школа проросла паростками у народну вокальну школу. Професійний народний спів нерозривний з професійним академічним. А естрада стоїть на межі цих двох направлень. Якщо вона якісна, то ми її з задоволенням слухаємо…».

 

   Якими засобами досягти майстерності учнів та використанням яких прийомів наблизить до вдалого симбіозу у поєднанні естрадного та народного співу Сергій Олексійович продемонстрував перед слухачами семінару, вийшовши на сцену з  ученицями свого класу сольного співу Олесею Манько, Ольгою Шевченко, Настею Яловегою та Катериною Волковою. Він показав особливості власної «викладацької кухні», запропонувавши фрагменти виступів дівчат.

 

   У процесі розмови з колегами та відповіді на їх чисельні запитання, виникла ідея участі Сергія Сватковського у якості рецензента при створенні програм класу народного співу для шкіл естетичного виховання.

 

   «Дякуємо за яскравий, емоційний показ-лекцію, блискучий за формою і глибокий за змістом», – звернулась до Сергія Сватковського від імені педагогів методист ОНМЦ Ніна Лагутіна. Вона повідомила приємну для присутніх звістку про наступну зустріч, яка готується за сприяння Сергія Олексійовича, що відбудеться у травні поточного року. Розмова піде про вокальні ансамблі: естрадні, академічні, народні, а також колективи, що виконують духовну музику.

 

   «Необхідне й важливе навчання», – таку оцінку семінару дала одна з його учасниць – заслужена артистка України Ангеліна Романовська, яка 35 років була солісткою Харківської опери. Сьогодні Ангеліна Анатоліївна займається викладацькою діяльністю. Вона зазначила, що у виступах доповідачів йшлось про цікаві напрацювання, з якими охоче знайомляться і досвідчені, і молоді викладачі. «Робота, яку прводить обласний центр з викладачами шкіл естетичного виховання, заслуговує уваги і схвалення, – поділилася думкою співачка. – Приємно, що тут зібралися люди, які щиро люблять свою професію і прагнуть передати свої знання та захоплення іншим».