Post navigation

Розвиток виконавства на народних інструментах

08 квітня 2016

Підсумкова науково-практична педагогічна конференція викладачів народних інструментів

 

IMG_9151  Завершився цикл науково-практичних педагогічних конференцій викладачів народних інструментів Харківщини «Творчий підхід до навчання спеціальним дисциплінам у школах естетичного виховання – основа мистецької освіти сфери культури» Цей методичний захід став своєрідним пілотним проектом, реалізованим Центром у поточному навчальному році. Новація отримала схвальну оцінку учасників та представників Державного методичного центру навчальних закладів культури і мистецтв України.

 

НОВИЙ ФОРМАТ – НОВІ ВІДКРИТТЯ

 

  Впродовж  2015-2016 навчального року для педагогічних працівників класів народних інструментів початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів Слобожанщини було проведено три науково-практичні педагогічні конференції по секціях щипкових, міхових інструментів та гітари. Новий формат, запропонований обласним навчально-методичним центром підвищення кваліфікації працівників культосвітніх закладів, прийшов на зміну вже звичним семінарським заняттям, що регулярно проводилися минулі роки на засіданнях методичних об’єднань педпрацівників.

 

   Особливість методичного об’єднання викладачів народних інструментів полягає у тому, що до нього входять багато інструментів – домра, балалайка, цимбали, бандура, баян акордеон, гітара. Викладання на кожному з них має свої особливості, тож спочатку заявлена тема предметно розглядалась на секціях по кожній групі спеціальностей. На них прозвучали доповіді на актуальні теми, були показані різнопланові методичні напрацювання, використовувалися покази творчих надбань у вигляді сольних виступів учнів та колективів.

 

  Узагальнюючи цей новий досвід, директор Центру Тамара Самоварова наголосила, на певних важливих підходах в організації заходів. «Кожна з трьох конференцій проводилася після відповідного обласного конкурсу юних виконавців, – сказала вона. – Тож підсумки творчих конкурсів також стали предметом уваги учасників педагогічних конференцій. Проводилося нагородження виконавців-переможців, кращим з кращих була надана можливість виступити перед вимогливою аудиторією викладачів, які представляли усі школи області.

 

   Ще одна особливість полягає у тому, що увесь комплекс заходів відбувався за участю признаних провідних фахівців, чиї імена є найавторитетнішими серед музикантів певної спеціальності – представників  Харківського національного університету мистецтв ім. І.П. Котляревского, Харківського музичного училища ім. Б.М. Лятошинського. Така спадкоємність між усіма ланками мистецької освіти надзвичайно показова. На наше запрошення  відгукнулися відомі заслужені діячі мистецтв  України Олена Костенко,  Ігор Снєдков, Борис Міхєєв, заслужений артист України Володимир Доценко».

 

  Логічним завершенням проведених секційних конференцій стала узагальнювальна конференція викладачів народних інструментів усіх спеціальностей, що пройшла у дитячій музичній школі №9 ім. В.І. Сокальського, – признаному лідері серед шкіл міста і області, де успішно працює чисельний клас народних інструментів та створено оркестр народних інструментів.

 

  «Загальна методична тема року: “Академізм як школа — звернення до стійких, усталених норм та канонів”, що була обрана Центром, стала визначальною для обрання тональності цього багатопланового заходу, – зауважила методист Центру Олена Гончарова. – Проведені конференції дали нам змогу побачити рівень зацікавленості до наукових підходів з боку викладачів народних інструментів. А проведені обласні конкурси юних виконавців на народних інструментах наглядно продемонстрували високий рівень майстерності. Показово, що діти грали класичні твори 17-19 століття, які форматовані під наші інструменти».

 

   До участі у заході були запрошені представники Департаменту культури і туризму Харківської облдержадміністрації: заступник директора Департаменту культури і туризму облдержадміністрації – начальник управління культури Наталія Плотнік та головний спеціаліст відділу мистецтв і навчальних закладів управління  Валентина Стецюк.

 

   Запрошеним  гостем конференції стала методист вищої категорії Державного методичного центру навчальних закладів культури і мистецтв України, член Національної всеукраїнської музичної спілки Наталія Смольська, авторитетний фахівець, педагог по класу домри та гітари з майже 40-річним стажем роботи в одній з київських шкіл.  Її враження від побаченого виявилися  надзвичайно позитивними.

 

  «Такий формат обміну методичними напрацюваннями серед викладачів шкіл естетичного виховання дійсно запропоновано в Україні вперше, – сказала Наталія Іванівна. – Творча ініціатива, що існує у такому потужному методичному центрі, як Харківський, – це рідкісне явище. Сама конференція, виступи дітей приносять натхнення і велике бажання працювати на розвиток нашої мистецької освіти. Це цікава подія не лише для Харківщини, але й для усієї країни, тож даний досвід буде розповсюджуватися. Особливо приємно, що ініціативи з розвитку виконавства саме на народних інструментах походять зі Східної столиці України – міста Харкова».

 

ПРАЦЮВАТИ ГРАМОТНО І ТВОРЧО

 

 Київська гостя сама стала повноправною учасницею науково – практичної конференції, виступивши на ній зі змістовною доповіддю, у якій йшлося про найактуальніші питання розвитку мистецької освіти, її важливої складової – виконавства на народних інструментах, їх популяризації.

 

   «Робота викладача школи ніколи не була простою, а на сучасному етапі розвитку початкової мистецької освіти вона постійно ускладнюється, як і все у нашому житті, – сказала, звертаючись до присутніх, Наталія Смольська. – Інноваційні педагогічні технології, що впроваджуються у освітню практику, спрямовані на духовне зростання особистості на засадах повноцінної реалізації її творчого потенціалу. Ми вимушені ставати універсальними педагогічними працівниками, повинні у повній мірі оволодівати різноманітними знаннями, уміннями і навичками, застосовувати сучасні досягнення в галузі педагогіки, психології».

 

   Наталія Іванівна наголосила, що процес формування школи виконання на народних інструментах є довготривалим і складним, і яким буде цей шлях, залежить від рівня професійної підготовки і бажання працювати грамотно і творчо і продовжила: «Закликаю вас, колеги, не стояти осторонь того, що відбувається у мистецькій освіті, і долучатися до методичної роботи, адже уміння грамотно організувати навчання дитини у школі естетичного виховання, – це перша ознака педагогічної майстерності. Закликаю усіх бути майстрами своєї справи, любити її та своїх учнів».

 

ПРО НАБОЛІЛЕ

 

   Тема доповіді представника столичного державного методцентру була означена наступним чином «Традиції та інновації у змісті навчальних програм для шкіл естетичного виховання». Тож особлива увага у виступі була звернена саме на ситуацію, що склалася на сьогоднішній день з програмами навчання на різних інструментах. І це було співзвучно до запитів учасників конференції.

 

  Зокрема, зазначалося, що потребують переоцінювання змісту програми для викладання на балалайці, шестиструнній гітарі, баяні,  ансамблів народних інструментів. Більшість наявних програм  були укладені після 2000-го року. Але за цей час змінилися типові навчальні плани, з’явилися новації у педагогіці, психології, мистецтві, і програми вже не відповідають сучасним вимогам.

 

  Всеукраїнський конкурс навчальних програм для початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів 2015 року став переможним для харківських викладачів класу цимбалів. Свій внесок у реалізацію сучасного змісту музичної освіти, а також у популяризацію виконавства на народних інструментах зробили викладач ДМШ №12 ім К.І. Шульженко Михайло Кужба, та викладач ДМШ №9 ім. В. Сокальського, кандидат мистецтвознавства Ольга Юрченко. Укладена ними програма по музичному інструменту цимбали посіла перше місце на конкурсі та була видана за державні кошти. Факт сам по собі дуже показовий, бо на державному рівні ще ніколи не приймалася програма з цього інструменту.

 

  Саме Харківщина представила нове бачення цього інструменті і зробила можливим, щоб за програмою державного зразка працювали навчальні заклади у всіх регіонах України.

 

ЦІКАВО І РІЗНОБІЧНО

 

  У відповідності до програми конференції відбулися виступи доповідачів з секційних конференцій, що були визнані найцікавішими і найзмістовнішими. Доцент Харківського національного університету мистецтв Вікторія Ткаченко представила доповідь «Володимир Доценко і його гітарна школа» (до 25-річчя класу гітари ХНУМ ім. І.П. Котляревського). «Микола Чайкін – викладач, композитор, харків’янин» (до 100-річчя з дна народження композитора), – такою була тема виступу викладача музично-теоретичних дисциплін, директора ХДШМ №2 ім. П.І. Чайковського Лариси Сотнікової. А викладач ХДМШ №9 ім. В.І. Сокальського, кандидат мистецтвознавства Ольга Юрченко виступила з доповіддю «Головні аспекти укладання програми для цимбалів».

 

  Практичною частиною заходу став концерт лауреатів обласних конкурсів юних виконавців на народних інструментах та VII обласного конкурсу юних виконавців на класичній гітарі ім. Віталія Петрова. На сцену вийшли володарі гран-прі та лауреати I ступеню.

 

   Ще однією яскравою подією конференції став виступ оркестру народних інструментів Харківської ДМШ №9 ім. В.І. Сокальського (художній керівник та диригент Євген Булгаков).

 

У НАЙБЛИЖЧИХ ПЛАНАХ

 

   Напрацьований методичним об’єднанням викладачів на народних інструментах досвід проведення науково-практичних педагогічних конференцій буде узагальнено. Як повідомила директор Центру Тамара Самоварова, вона не виключає, що ця цілком прийнятна справа матиме продовження. Для цього будуть зроблені певні зміни у форматі з урахуванням особливостей аудиторії та викликів часу.

 

   Палітра доповідей, що містять цікавий матеріал практичного характеру та оригінальні дослідження історичних аспектів, пов’язаних з творчістю непересічних особистостей наших земляків-музикантів,  стане доступною широкому загалу. Ці матеріали планується включити до збірника, який упорядкують фахівці Центру.