Post navigation

Музично-виконавський конкурс «Сольфеджіада»

СОЛЬФЕДЖІАДА – НОВИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ КОНКУРС
З ХАРКІВСЬКОЮ ПРОПИСКОЮ

26 квітня 2016 року

 

kniga_ptiza2   Творча музична громадськість Харкова стала ініціатором нового проекту, що поєднав започаткований у Першій столиці студентський музично-виконавський конкурс «Сольфеджіада» з педагогічною науково-методичною конференцією, що пройшли у квітні 2016 року в стінах Харківського музичного училища ім. Б.М.Лятошинського.  

 

  Починання викладачів предметно-циклової комісії «Теорія музики» Харківського музичного училища ім. Б.М. Лятошинського та керівництва Центру знайшло ефективну підтримку Міністерства культури України, Харківської облдержадміністрації, Харківського відділення Національної спілки композиторів України.

 

  «Ідея запровадити всеукраїнський конкурс з предмету «сольфеджіо» на базі училища є вкрай важливою, адже вона буде сприяти творчому та духовному зростанню обдарованих юних музикантів, вихованню в них естетичного смаку, задоволенню їхніх потреб у самореалізації та спілкуванні  за творчими інтересами, формуванню інтелектуальної й художньої самосвідомості молодих музикантів. Саме на такому фундаменті зможе вирости нова національна еліта єдиної України, – так відізвався про конкурс у своєму привітанні до учасників директор Департаменту культури і туризму Харківської облдержадміністрації Олег Яцина.

 

  За порівняно короткий термін  організатори конкурсу провели весь комплекс підготовчої роботи і повністю забезпечили організаційну складову цього цікавого творчого заходу, що став результатом пошуку нових методів та форм навчання, втіленням інноваційних технологій у музичну освіту.

 

  «Ми пишаємося цим проектом, віримо, що він приніс задоволення і користь  учасникам і дуже сподіваємося на його продовження, – зазначила Галина Газдюк, голова ПЦК «Теорія музики» музичного училища ім.Б.Лятошинського, кандидат мистецтвознавства, член журі конкурсу. – Серед 22 учасників – представники музичних училищ  Умані, Чернігова, Полтави, Запоріжжя, Сєвєродонецька, Харкова.

 

  Показово, що бажання позмагатися виявили не лише студенти-теоретики, але й виконавці різних спеціальностей – «Теорія музики», «Фортепіано», «Оркестрові струнні інструменти», «Оркестрові духові інструменти», «Народні інструменти», «Хорове диригування». Вважаю, у цьому проявилось їх ставлення до предмету «сольфеджіо», як одного з важливих компонентів у формуванні професійного рівня музиканта, який сприяє досягненню позитивних результатів у освоєнні спеціальності. Крім того, наші учасники представляли усі курси – і в цьому є свої плюси. До речі, конкурсні завдання ми не диференціювали, вони були однаковими для всіх».

 

  Що до завдань, то вони, за оцінкою викладачів, були непростими. У числі письмових – традиційний диктант, але він був двоголосний, інтервальний ланцюжок з альтерируваними інтервалами потребував певного рівня знань, були і творчі форми на основі запропонованих завдань. Загалом учасники справилися з ними достатньо добре. Показово, що при перевірці письмових робіт члени журі не мали даних про прізвища конкурсантів, таким чином, об’єктивність у оцінюванні була стовідсотковою.

 

  «А ось усні форми завдань для багатьох студентів стали певним випробуванням, і, не лише в плані знань, але й психологічно. Тут все проходило не так рівно, як на письмовому завданні, – прокоментувала хід конкурсу Галина Георгіївна, додавши:  «Але саме усна участь – це і є сольфеджіо. Подібні усні тури з творчими завданнями рідко зустрічаються на конкурсах , у цьому полягає одна з особливостей харківської сольфеджіади. З такими завданнями не зовсім просто справитися, але вони достовірно показують рівень студента, його навченість. Тож викладачі, які підготували переможців, можуть гордитися своїми студентами».

 

  Викладач-методист відділу теорії музики Сумського вищого училища мистецтв і культури ім. Д.С. Бортнянського Марина Коваль, член журі, педагог з 40-річним стажем, дуже схвально відгукнулася про започаткований конкурс. «Ми щасливі, що віднині на рівні музичних училищ України маємо творчий конкурс з сольфеджіо, – сказала вона. – Будемо з радістю готувати студентів для участі в ньому, щоб вони отримували досвід, показували свої творчі здібності, слух, інтонаційні навички. – Конкурсне випробування з нашого предмету суттєво відрізняється від конкурсів інструменталістів, вокалістів, які виносять на суд журі добре підготовлену програму, над якою вони працювали певний час. Наш предмет – це завжди несподіванка, студент має проявити весь свій інтелект, всі здібності і з ходу виконати завдання, довести свою обізнаність, продемонструвати знання. Така перемога дійсно дорога. Можливо, хтось не зміг проявити себе у повній мірі, перешкодило хвилювання. Та незаперечним є факт, що серед учасників є талановиті студенти».

 

СВЯТО ТИХ, ХТО ЛЮБИТЬ МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО

 

   «Сольфеджіо – це цілий всесвіт, пов’язаний з музикою, і його розуміння дають предмети, що сьогодні були представлені – музична грамота, сольфеджіо, гармонія, поліфонія, аналіз музичних творів, – зазначив, проводячи церемонію нагородження переможців Сергій Турнєєв, заслужений діяч мистецтв України, професор кафедри гармонії та поліфонії, декан музично-виконавського факультету ХНУМ ім. І.П. Котляревського, голова журі. – Зрозуміти музику доки ви її внутрішньо не відчуватимете, неможливо. А така можливість з’являється лише тоді, коли ви на «ти» з перерахованими предметами».

 

Сергій Петрович висловив упевненість, що започаткований у стінах славетного навчального закладу конкурс, що став святом для усіх, хто любить музику, матиме продовження і успішно розвиватиметься.

 

  А, як зазначила заступник директора ХМУ ім. Б.М. Лятошинського Алла Зареченська, імена перших переможців конкурсу уже вписані у його історію.

 

  Лауреатом І премії всеукраїнського конкурсу «Сольфеджіада» – 2016 визнано Боскіну Катерину, студентку третього  курсу відділу «Оркестрові духові інструменти» Полтавського музичного училища ім. М.В. Лисенка; звання лауреата II премії удостоєна студентка третього  курсу відділу «Фортепіано»Харківського музичного училища ім. Б.М. Лятошинського Марія Зуєва; лауреат ІІІ преміїЧикалова Ольга, студентка третього курсу відділу «Хорове диригування» Запорізького музичного училища ім. П.І. Майбороди. Усі вони отримали лауреатські дипломи та грошову премію. А на Катерину Боскіну очікував ще й подарунок від Департаменту культури та туризму ХОДА. Чудовий альбом «Знайома й незнайома Харківщина» вручила Валентина Стецюк, головний спеціаліст департаменту, яка щиро привітала організаторів та учасників події.

 

  Лауреат другого ступеню Марія Зуєва, (одна з семи харківських учасників) зауважила: «Ідею наших викладачів ми сприйняли з великою зацікавленістю та ентузіазмом. У місті з такими традиціями, як наш Харків, мають відбуватися важливі мистецькі події. Для кожного з нас конкурс став ще однією сходинкою на шляху пізнання музики та чудовою можливістю проявити себе».

 

  Умовами конкурсу передбачалась спеціальні призи у різних номінаці ях, тож ніхто з учасників не залишився без відзнаки. А ще кожен з них отримав пам’ятний сувенір, що був виготовлений кондитерами за мотивами емблеми «сольфеджіади» – симпатичного кольорового птаха. До речі, автором і розробником дизайну емблеми та друкованої продукції, а також самого терміну «сольфеджіада» є викладач – методист, Харківського музичного училища ім. Б.М. Лятошинського Марина Петрович. «Дуже хотілось додати позитиву і приємних емоцій учасникам нашого конкурсу, – так коротко прокоментувала вона свій вклад у іміджеве наповнення конкурсу.

 

  Директор Центру, заслужений працівник культури Тамара Самоварова, яка є одним з ініціаторів конкурсу, привітала викладачів музичного училища – безпосередніх організаторів «сольфеджіади» –  Аллу Зареченську, Галину Газдюк, Марину Лупандіну, Марину Петрович, вручила їм на згадку пам’ятні сувеніри. Звертаючись до присутніх, Тамара Михайлівна подякувала за підтримку і запросила їх на сольфеджіаду – 2017.

 

  Тож, мета конкурсу, що акумулювала у собі такі напрямки, як виявлення і підтримка обдарованих студентів, підняття престижу сольфеджіо як дисципліни, зацікавлення викладачів сольфеджіо у підвищенні професійної кваліфікації, розповсюдження передового педагогічного досвіду, розширення творчих контактів тощо, – за одностайною оцінкою учасників (викладачів, студентів, членів журі) була досягнута. Конкурс став помітною подією, зацікавив багатьох людей, залишив по собі добру згадку і, саме головне, підтвердив свою актуальність. На його продовження сподіваються представники студентської громади музичних училищ України та викладачі – теоретики.

МАЙДАНЧИК ДЛЯ ОБМІНУ ДОСВІДОМ

  Естафету конкурсу прийняли учасники науково-практичної конференції, що відбулася за участю викладачів творчих українських вишів. Її тема «Сучасна музична освіта: проблеми, пошуки, тенденції» завдяки своїй універсальності передбачала різнопланову тематику доповідей. Це були методичні аспекти, історичні ракурси, дослідження музики 21 століття тощо.

 

  Конференція  стала справжнім майданчиком для обміну досвідом, методиками, обговоренням перспектив використання сучасних інформаційних технологій у викладанні мистецьких наук – гармонії, сольфеджіо, теорії, які є базовими дисциплінами і існують декілька століть.

 

  Як повідомила Галина Газдюк, серед тринадцяти доповідачів більше половини склали виступи гостей з різних міст України. Є прецеденти заочної участі – прислано декілька матеріалів для публікації у збірці, що має вийти у світ за підсумками конференції. Крім спеціалістів – теоретиків у обговоренні запропонованої теми взяли участь фахівці інших спеціальностей. На конференцію були запрошені викладачі  харківських шкіл естетичного виховання.