Post navigation

Завершальне семінарське заняття для концертмейстерів

Шкільних концертмейстерів навчали колеги з університету мистецтв

16 травня 2016

piano2 Для педагогічних працівників методичного об’єднання класу фортепіано провели завершальне у поточному навчальному році семінарське заняття для концертмейстерів, які працюють у школах естетичного виховання Харкова та області. На розгляд фахівців цієї категорії була винесена цікава й актуальна тема: «Сполучення традиційних та інноваційних форм – необхідний баланс у роботі сучасного концертмейстера».

 

  Семінар провела Катерина Подпорінова – доцент кафедри концертмейстерської майстерності та спеціального фортепіано Харківського національного університету мистецтв ім. І.П. Котляревського, кандидат мистецтвознавства. Місцем проведення цього заходу його організатори (обласний навчально-методичний центр підвищення кваліфікації працівників культосвітніх закладів) обрали Харківську дитячу музичну школу № 9 ім. В.І.Сокальського.

 

  Куратор-методист Центру Нонна Сахарова коментуючи цю подію, зауважила, що, зазвичай, на семінарські заняття підбираються теми, прийнятні для обох категорій педпрацівників – і класу фортепіано, і концертмейстерів. Цього разу прийнято рішення зробити акцент на особливості концертмейстерської роботи.

 

  «Загальна методична тема навчального року – академізм, також знайде відображення у сьогоднішній розмові, – зауважила Нонна Вікторівна, розпочинаючи семінар. – Традиції та канони, що складалися віками, тенденції сьогодення, розумний баланс між ними – саме на такі підходи ми орієнтуємо нашу аудиторію».

 

  Змістовна теоретична частина доповіді досвідченого педагога Катерини Подпорінової, яка веде такі дисципліни, як фортепіанний ансамбль та концертмейстерський клас, поєднувалася з не менш цікавим різноманітним музичним матеріалом, де знайшлося місце і класичним творам, і творам сучасних композиторів.

 

  Катерина Вікторівна зробила докладний екскурс в історію розвитку та становлення концертмейстерства як професії, звернула увагу на таку її особливість, як універсальність, що проявляється у поєднанні елементів майстерності викладача, виконавця, імпровізатора та психолога та детально зупинилась на цих складових. Доповідач особливо наголосила на важливості універсальних критеріїв професійної майстерності представників цієї професії – концертмейстерській інтуїції, такті, гнучкості, що забезпечують ансамблеву єдність і художню цілісність музичної концепції.

 

  У ході доповіді було названо низку робіт, що присвячені питанням майстерності концертмейстера та звернено увагу присутніх на основні рекомендації їх авторів.

 

  «Концертмейстерство – одна з тих професій, у якій обов’язки та способи дій чітко не прописані, тож за спеціалістом залишається право їх широкого вибору, – наголосила Катерина Подпорінова – Яскравою відмінною рисою є індивідуальний шлях вдосконалення і кінцева «планка» майстерності, яку визначають специфічні особливості характеру та особистого уподобання кожного концертмейстера».

 

  Особливе місце у розкритті теми семінарського заняття було приділено таким навичкам концертмейстера, як гра в ансамблі, що потребує не лише єдності технічного виконання, але й продуманості інтерпретації, образної драматургії, погодження усіх дій, а також питанням звуковидобування, звуковедення.

 

  У семінарському занятті взяла участь ціла команда молодих музикантів ХНУМ ім. І.П. Котляревського, до складу якої увійшли викладачі та студенти. Своєрідний міні-урок був проведений за участі першокурсниць Дарини Белявцевої та Марії Рябушко. Виконання ними фрагментів циклу «Варіації ре-мажор» Бетховена супроводжувалося коментарями викладача, які давали можливість учасникам семінару зрозуміти найбільш проблемні зони.

 

  Таким же чином був побудований концерт, який підготувала «концертна група» (саме так назвала керівник своїх колег по цеху). Виконанню кожного твору передав анонс, зроблений Катериною Вікторівною, яка звертала увагу присутніх концертмейстерів на завдання, поставлені перед виконавцями, особливості звучання тощо.

 

  Фортепіанні твори виконували Кучерява Ольга, Дерипаско Аліна, Ушакова Маргарита (1 курс, клас фортепіанного ансамблю); Ленар Анастасія та Смаль Оксана (2-й курс, клас фортепіанного ансамблю), Бика Анастасія (клас концертмейстерської майстерності), випускниця університету Дар’я Дашутіна.

 

  Звучали твори Бетховена, Брамса, Гріга, Моцарта, Равеля, Шуберта, Колодуба, Бриля Форе, Енеску, Святославського.

 

  Учасникам семінару була продемонстрована гра дворояльних дуетів та інструментальних ансамблів. Солістами були викладачі Ольга Красюкова (альт) та Артем Амстібовський (кларнет). Катерина Подпорінова також продемонструвала власну майстерність, виступивши у ролі концертмейстера в одному з інструментальних ансамблів.

 

  Оплески, слова подяки та сподівання на наступні зустрічі у колі однодумців, – таким було завершення семінару. Ірина Торська, концертмейстер з 40-річним стажем, яка працює з хорами та ансамблями у ДМШ №9 ім. В. Сокальського підкреслила: «Дуже грамотна подача матеріалу, багато тонкощів та деталей, які так необхідні у практичній роботі за нашою спеціальністю, – все це дуже корисно фахівцям, особливо молодим».

 

  Її колега по навчальному закладу Наталія Каширцева, п’ять років тому закінчила університет мистецтв, де її викладачем з предмету «концертмейстерська майстерность» була Катерина Підпоринова. «Дуже ціную школу, яку отримала у Катерини Вікторівни, – зазначила вона. – Завдяки суттєвим базовим знанням тепер маю чим поділитися зі своїми учнями, що я і роблю з великим задоволенням, займаючись з вокалістами та духовиками. Дуже дякую за організований семінар, що для мене став непересічною подією».

 

  Рита Кочева, яка вже 20 років працює концертмейстером Борівської ДМШ, зазначила: «Дуже сподобався цей семінар. Виступ викладача та студентів – свідчення їх великої спільної праці. Для мене кожен приїзд на заходи методичного центру – семінари, курси підвищення кваліфікації – надзвичайно важливі, бо вони стають своєрідним поштовхом до самовдосконалення, тут я черпаю натхнення для подальшої роботи».